Gestart in 1997 als zelfstandig ondernemer, is Jan Pons een oude en ervaren rot in het vak. Vol passie en enthousiasme over nieuwe ontwikkelingen en innovatie. Continu zoekend naar kansen en mogelijkheden voor nieuwe business.
Maar ook realistisch en pragmatisch. Met een sterk analytisch vermogen worden problemen gereduceerd tot de essentie en worden oplossingen aangedragen. Meer generalist dan detaillist. Vasthoudend, soms een beetje eigenwijs maar constructief, open en eerlijk. Voelt snel verantwoordelijkheid en neemt de leiding. Kan goed luisteren en op de achtergrond opereren. Een commerciële instelling met een creatieve aanpak. Overtuigend, doelgericht, enthousiast, innemend en met een grote gunfactor.
Persoonlijke eigenschappen
- Creatief en initiatiefrijk: Denkt out-of-the-box en vindt oplossingen uit onverwachte hoek. Zoekt alternatieven en betreedt nieuwe paden.
- Analytisch en pragmatisch: Analytisch en is in staat de kern van een vraagstuk snel te doorgronden. Werkt met de middelen die er zijn. Kan het niet linksom dan gaat het rechtsom. Eerst het plan en dan de uitvoering.
- Strateeg en doorzetter: Zonder plan geen succes. Bepaalt vooraf de strategie met het team en vult dat planmatig in. Stuurt en controleert met het einddoel en plan als uitgangspunt.
- Betrokken manager: Succes boeken als het hele team betrokken en overtuigd is. Gebruikt graag het ‘management by objectives’ model. Houdt van en is geïnteresseerd in mensen. Legt vlot contact met alle lagen en groepen binnen een onderneming.
Opleidingen
• HBO/HTS – Van ’t Hoff-instituut Rotterdam, Analytische- en organische chemie
• The fundamentals of Finance and Accounting for Non-Financial Managers
• Autodesk Management Development Program
• Autodesk Leadership Program
• NIMA-B
• ISO 9000 kwaliteitsprogramma’s
• Verkoop- en onderhandelingstrainingen
• Governance University – De Authentieke en Effectieve Commissaris
Ervaring
Jan is opgeleid als chemicus waar hij zijn analytisch vermogen ontwikkelde. Werkte enkele jaren voor een internationale software producent en deed daar sales, marketing en directie. Leerde over directe en indirecte verkoop in B-to-B.
Stapte in 1996 over naar KPN Multimedia waar hij businessplannen beoordeelde op haalbaarheid maar ook de uitvoering daarvan op zich nam.
Startte in 1997 zijn eigen onderneming. Ondernemerschap en new business zijn de rode draad in zijn zakelijke leven.
- businessplan ontwikkeling
- team leider
- visie en strategie ontwikkeling
- pragmatische probleemoplosser
- ondernemende manager
- B-to-B en B-to-C communicatie
- business development
- social media
- verrassend en vernieuwend
- lid raad van commissarissen
- lid raad van toezicht
- (interim) directie
- business development
- strategie ontwikkeling
- (interim) marketing management
- (interim) sales management
- commerciële probleemoplossing